İş Sağlığı Hizmetleri

İş yeri Hekimi Görevlendirme 

Çalışanların işyeri hekimi tarafından rehberlik, danışmanlık, sağlık gözetimi ve sağlık ile ilgili eğitimlerini kapsar. 6331 Yeni İş Sağlığı ve İş Güvenliği yasasına göre işveren, çalışanları arasında işyeri hekimi ve diğer sağlık personelini bulundurmak zorundadır. Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması halinde, bu hizmetin tamamını veya bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden (OSGB) hizmet alarak yerine getirebilir. (6631  4. Madde) İşyeri hekimi görevlendirmeyen işverene görevlendirmediği süre içinde her ay 5140 Lira para cezası kesilecektir. Yeni yasasının “işyeri hekimi” ile ilgili maddesi aşağıda bilgilerinize sunulur.
 
MADDE 6- (1) Mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunulmasına yönelik çalışmaları da kapsayacak, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin sunulması için işveren;
 
a) Çalışanları arasından iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve diğer sağlık personeli görevlendirir. Çalışanları arasında belirlenen niteliklere sahip personel bulunmaması hâlinde, bu hizmetin tamamını veya bir kısmını ortak sağlık ve güvenlik birimlerinden (OSGB) hizmet alarak yerine getirebilir. Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olması hâlinde, tehlike sınıfı ve çalışan sayısı dikkate alınarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi üstlenebilir.

b) Görevlendirdikleri kişi veya hizmet aldığı kurum ve kuruluşların görevlerini yerine getirmeleri amacıyla araç, gereç, mekân ve zaman gibi gerekli bütün ihtiyaçlarını karşılar.

c) İşyerinde sağlık ve güvenlik hizmetlerini yürütenler arasında iş birliği ve koordinasyonu sağlar.

ç) Görevlendirdikleri kişi veya hizmet aldığı kurum ve kuruluşlar tarafından iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuata uygun olan ve yazılı olarak bildirilen tedbirleri yerine getirir.

d) Çalışanların sağlık ve güvenliğini etkilediği bilinen veya etkilemesi muhtemel konular hakkında; görevlendirdikleri kişi veya hizmet aldığı kurum ve kuruluşları, başka işyerlerinden çalışmak üzere kendi işyerine gelen çalışanları ve bunların işverenlerini bilgilendirir.
 
İşyeri hekimi çalıştırma şartı;

50’den çok çalışanı olan bütün işyerleri 1 Ocak  2013
50’den az çalışanı olan tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri 1 Ocak 2014,
50’den az çalışanı olan az tehlikeli sınıfta yer alan işyerleri 1 Temmuz 2016’da başlayacak
 

İşyeri Hemşiresi

6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu'nda İşyeri Hemşiresi,

27.11.2010 tarihli İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde ise Diğer Sağlık Personeli ( Hemşire - Sağlık Memuru - ATT (Acil Tıp Teknisyeni) ve Çevre Sağlığı Teknisyeni ) olarak tanımlanan ve pratikte yardımcı sağlık personeli olarak da adlandırılan sağlık profesyonelleri İş Sağlığı ve Güvenliği'nin ayrılmaz bir parçasıdırlar.

İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununda İşyeri Hemşiresi şu şekilde tanımlanmaktadır:  '' 25/2/1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanununa göre hemşirelik mesleğini icra etmeye yetkili, iş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilmiş işyeri hemşireliği belgesine sahip hemşire/sağlık memurunu, ''

Gerek son çıkan mevzuat olan 6331 sayılı kanundaki tanımının, gerek esas mesleğinin üzerine ilave bir eğitim ve bu eğitimin sonunda almış olduğu sertifikanın isminin ''İşyeri Hemşireliği Sertifikası ''olması gerekse de 2. veya 3. basamak sağlık tesisleri yerine iş sağlığı ve güvenliği alanında çalışmayı tercih ederek bu alanda gayret sarfeden İş Sağlığı ve Güvenliği Profesyonelleri için en doğru tanımlamanın ''İşyeri Hemşiresi'' olduğu kanaatindeyiz.

İşyeri Hemşiresinin Görevleri

İşyeri Hekimi ve İş Güvenliği Uzman'larının görev, yetki ve sorumlulukları bir önceki yönetmelikte düzenlenmiş olmakla beraber, İşyeri Hemşireleri ile ilgili böyle bir yönetmelik yoktur. Dolayısıyla yasal bir görev tanımı yoktur. 6331 sayılı kanunun 30. maddesinin b fıkrasının 2. bendinde işyeri hemşiresinin (kanunda geçen tanımı ile diğer sağlık personelinin) nitelikleri, işe alınmaları, görevlendirilmeleri, görev, yetki ve sorumlulukları, görevlerini nasıl yürütecekleri, işyerinde çalışan sayısı ve işyerinin yer aldığı tehlike sınıfı göz önünde bulundurularak asgari çalışma süreleri, işyerlerindeki tehlikeli hususları nasıl bildirecekleri, sahip oldukları belgelere göre hangi işyerlerinde görev alabilecekleri konularının çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği söylense de henüz bu konu ile ilgili yönetmelik çıkmamıştır.

 

Genel olarak İşyeri Hemşiresinin Görevleri şunlardır;

 - Revir Hizmetleri

 - Enjeksiyon

 - Pansuman

 - Aşılama Çalışmaları

 - İş sağlığı kayıtlarının tutulması

 - Eğitim

 - Danışmanlık

İşyeri Hemşiresi Çalıştırmamanın Cezası

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun idari para cezaları ve uygulanması kısmında

''İşyeri Hemşiresi (diğer sağlık personeli ) görevlendirmeyen işverene 2500 TL, aykırılığın devam ettiği her ay için aynı miktarda ceza öngörülmektedir.'' denmektedir.

Revir Hizmetleri

İşyerinizin konumuna ve yasal gerekliliklere uygun olarak Revirinizi kuruyor, ihtiyaçlarını tamamlıyor ve çalışacak personelin atamasını yine istekleriniz doğrultusunda yapıyoruz.

Enjeksiyon

Pansuman

Serum Takma

Küçük Cerrahi Müdahale

Acil Yardım Uygulamaları

Tansiyon Ölçümü

Şeker Ölçümü    

Elektro Kardiyografi (Ekg)

 
Sağlık Raporu
 
6331 sayılı yasanın "Sağlık Gözetimi" başlıklı 15. maddesine göre işverenler, işçilerin, 
 
1) İşe girişlerinde, 
2) İş değişikliğinde,
3) İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaşmalarından sonra işe dönüşlerinde talep etmeleri halinde, 
4) İşin devamı süresince, çalışanın ve işin niteliği ile işyerinin tehlike sınıfına göre bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla, yaptıkları işe uygun olup olmadığına dair sağlık raporu aldırmak zorundadır.
 
Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde çalışacaklar, yapacakları işe uygun olduklarını belirten sağlık raporu alarak işe başlayabilir.
 
6331 sayılı kanun kapsamında alınması gereken sağlık raporları, işyeri sağlık ve güvenlik biriminde veya hizmet alınan  (OSGB)Ortak Sağlık ve Güvenlik Biriminde görevli olan işyeri hekiminden alınır. 
 
 
Sağlık Gözetimi 
 
6331 Yeni İş Sağlığı ve İş Güvenliği yasasına göre 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren tüm işyerlerinde işe girişte ve iş değişikliğinde sağlık muayenesi zorunlu kılınmıştır.
 
Sağlık tetkiki yaptırılmayan her bir işçi için işyerlerine 1170 Lira ceza kesilecektir.

MADDE 15- (1) İşveren;

a) Çalışanların işyerinde maruz kalacakları sağlık ve güvenlik risklerini dikkate alarak sağlık gözetimine tabi tutulmalarını sağlar.

b) Aşağıdaki hallerde çalışanların sağlık muayenelerinin yapılmasını sağlamak zorundadır:

1) İşe girişlerinde.

2) İş değişikliğinde.

3) İş kazası, meslek hastalığı veya sağlık nedeniyle tekrarlanan işten uzaklaşmalarından sonra işe dönüşlerinde talep etmeleri hâlinde.

4) İşin devamı süresince, çalışanın ve işin niteliği ile işyerinin tehlike sınıfına göre Bakanlıkça belirlenen düzenli aralıklarla.

(2) Tehlikeli ve çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde çalışacaklar, yapacakları işe uygun olduklarını belirten sağlık raporu olmadan işe başlatılamaz.

(3) Bu Kanun kapsamında alınması gereken sağlık raporları, işyeri sağlık ve güvenlik biriminde veya hizmet alınan ortak sağlık ve güvenlik biriminde görevli olan işyeri hekiminden alınır. Raporlara itirazlar Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen hakem hastanelere yapılır, verilen kararlar kesindir.

(4) Sağlık gözetiminden doğan maliyet ve bu gözetimden kaynaklı her türlü ek maliyet işverence karşılanır, çalışana yansıtılamaz.

(5) Sağlık muayenesi yaptırılan çalışanın özel hayatı ve itibarının korunması açısından sağlık bilgileri gizli tutulur.